بغل گیربکس مانی

بغل گیربکس یا در اصطلاح لاتین pto قطعه ای یا وسیله ای از گیربکس محسوب می شود که نیرو را از گیربکس به خارج از آن منتقل می کند. بغل گیربکس یا پشت گیربکس که اغلب در ماشین های سنگین بیشتر به کار می رود. اما در ماشین های سبک بغل گیربکس نیسان زامیاد معروف ترین و پرفروش ترین قطعه محسوب می شود.

این محصولات باید از کیفیت و آلیاژ استاندارد تولید و ساخته شوند چراکه اگر این وسیله کیفیت مرغوبی نداشته باشد باعث شکستن و خرابی چرخ دنده ها شده و همینطور هزینه های نامتعارف را به جا می گذارد. بطور مثال اگر در ساخت این محصولات به جای فولاد آلیاژی از آهن و مواد ضعیف تری استفاده شود، باعث شکسته شدن چرخ دنده ها می شود و همینطور که گفته شد هزینه های بسیار زیادی را به جا می گذارد.

این موضوع می تواند در بلبرینگ های نامرغوب هم رخ دهد چراکه اگر در تولید بغل گیربکس، پشت گیربکس و پمپ هیدرولیک از بلبرینگ های با کیفیت استفاده نشود، پس از مدت کوتاهی به دلیل فشار کارکرد، ساچمه ها شکل ظاهری خود را از دست می دهند و باعث خرابی در قطعات می شوند که همه این موارد باعث هزینه های چند برابری می شود.

این خرابی ها در بعضی از موارد ضرر و آسیب بیشتری به گیربکس وارد می کند، چون اگر دنده بشکند و یا خراب شود و مدت زمان زیادی متوجه آن نشویم دنده زیرگیربکس را خراب می کند و مشکلات جدی تری را برای گیربکس رقم می زند.

بغل گیربکس مانی

بغل گیربکس مانی (Moni gearbox) یک نوع گیربکس خودرو است که برای انتقال نیرو بین دو شافت وجود دارد. این نوع گیربکس در خودروهایی استفاده می‌شود که موتور آنها موتور ردیفی (Inline) است. بغل گیربکس مانی به عنوان یک اتصال ساده و موثر بین موتور و گیربکس عمل می‌کند.

بغل گیربکس مانی به دو شافت متصل است، شافت ورودی که به موتور متصل می‌شود و شافت خروجی که به گیربکس متصل می‌شود. عملکرد بغل گیربکس مانی بر اساس یک سیستم دنده صفحه‌ای (سرهنگی) است که بین شافت ورودی و خروجی قرار دارد. این سیستم دنده ها نیرو و گشتاور را از موتور به گیربکس منتقل می‌کنند و در نتیجه انتقال قدرت بین موتور و گیربکس را ممکن می‌سازند.

بغل گیربکس مانی عموماً در خودروهایی با گیربکس دستی (دنده‌دار) استفاده می‌شود و در برخی مدل‌ها ممکن است در خودروهایی با گیربکس اتوماتیک نیز به کار رود. استفاده از بغل گیربکس مانی به عنوان اتصال بین موتور و گیربکس، کاهش انتقال نیرو و لرزش های جانبی را ممکن می‌سازد و بهبود کیفیت رانندگی را فراهم می‌کند.

بغل گیربکس مانی چند نوع است؟

بغل گیربکس مانی در خودروها به صورت متنوعی طراحی و استفاده می‌شود. چندین نوع بغل گیربکس مانی وجود دارد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

  1. بغل گیربکس مانی ساده (Simplex Moni): این نوع بغل گیربکس مانی شامل یک جفت دنده است که بین شافت ورودی و خروجی قرار دارد. این نوع بغل گیربکس مانی در خودروهای سبک و متوسط استفاده می‌شود.
  1. بغل گیربکس مانی دوگانه (Duplex Moni): در این نوع، دو جفت دنده متوالی بین شافت ورودی و خروجی قرار دارند. استفاده از بغل گیربکس مانی دوگانه می‌تواند به بهبود انتقال نیرو و کاهش وزن خودرو کمک کند.
  1. بغل گیربکس مانی پیچشی (Helical Moni): در این نوع، دنده ها به شکل صفحه‌ای مارپیچی (هلیکال) هستند که بهبود قدرت و کارایی انتقال نیرو را فراهم می‌کنند.
  1. بغل گیربکس مانی هیدرولیکی (Hydraulic Moni): در این نوع، برای انتقال نیرو از موتور به گیربکس از یک سیستم هیدرولیک استفاده می‌شود. این نوع بغل گیربکس مانی در برخی خودروهای سنگین و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی، نوع بغل گیربکس مانی که در یک خودرو استفاده می‌شود، بستگی به طراحی و نیازهای خودرو دارد. تولیدکنندگان خودرو معمولاً براساس عواملی مانند قدرت موتور، نوع گیربکس و وزن خودرو، نوع مناسبی از بغل گیربکس مانی را انتخاب می‌کنند.

 

بغل گیربکس مانی چه نکات مثبتی دارد؟

بغل گیربکس مانی (Moni gearbox) در خودروها برخی نکات مثبت را داراست که عبارتند از:

  1. انتقال نیرو بهبود یافته: بغل گیربکس مانی، بهبود قدرت و کارایی انتقال نیرو بین موتور و گیربکس را فراهم می‌کند. با استفاده از سیستم دنده ها، نیرو و گشتاور موتور به طور موثری به گیربکس منتقل می‌شود، که این امر می‌تواند بهبود عملکرد و تسریع خودرو را به همراه داشته باشد.
  1. کاهش انتقال لرزش و لغزش: بغل گیربکس مانی، به عنوان یک اتصال مستقیم بین موتور و گیربکس، کاهش انتقال لرزش‌ها و لغزش‌های جانبی را فراهم می‌کند. این امر بهبود کیفیت رانندگی و راحتی سفر را بهبود می‌بخشد.
  1. کمترین اتلاف قدرت: بغل گیربکس مانی به طور معمول دارای سیستم دنده صفحه‌ای است که بهبود انتقال قدرت را فراهم می‌کند. این سیستم دنده ها اتلاف کمتری را در فرآیند انتقال قدرت تجربه می‌کنند، به این معنی که مقدار بیشتری از قدرت موتور به گیربکس منتقل می‌شود.
  1. طراحی ساده و قطعات کمتر: بغل گیربکس مانی یک طراحی ساده‌تر نسبت به سایر نوع اتصالات موجود بین موتور و گیربکس دارد. این سادگی طراحی منجر به کاهش تعداد قطعات و مؤثر بر سبک وزن و هزینه تولید خودرو می‌شود.
  1. قابلیت استفاده در گیربکس دستی و اتوماتیک: بغل گیربکس مانی می‌تواند در هر دو نوع گیربکس دستی (دنده‌دار) و اتوماتیک استفاده شود. این امر انعطاف بیشتری را در استفاده و نصب آن در خودروها فراهم می‌کند.

با این حال، مهم است به‌یاد داشته باشید که عملکرد و مزایای بغل گیربکس مانی بستگی به طراحی خودرو و شرایط استفاده دارد، و ممکن است در برخی موارد دیگر نوع اتصال بین موتور و گیربکس استفاده شود.

گروه بازرگانی پیشرو صنعت – نمایندگی عثمان کوچ و محصولات هیدروماس با بیش از 20 سال سابقه در تامین قطعات و لوازم یدکی وسایل نقلیه سنگین از جمله محور تریلر، جک آنتنی، قفل کانتین، پمپ هیدرولیک، پایه تریلر، پی تی او، کیت هیدرولیک، فشار شکن، قطع کن و 

سیستم های ترمز  ABS – EBS افتخار دارد با عرضه محصولات اصلی ، با كیفیت و استاندارد جهت ارج نهادن به سلیقه تولید كنندگان و در راستای حفاظت از منافع مصرف كنندگان نهایی گام بردارد.